/ /

Marmararay’da Sona Doğru

18 Temmuz 2013

Editör

marmaray0

İstanbul Boğazı’nı deniz altından birbirine bağlamak birçok düşünürün, dahinin ve devlet görevlisinin yüz yıllarca hayalini süsledi. Hatta, nice dost sohbetinde böyle fikir dillendirildi.Her ne kadar, “bu benim aklıma gelmişti, fikrimi çaldılar” gibi serzenişler duysak da boğaz altından geçen projelerden, en eskisi ünlü dahi Leonardo da Vinci’ye aitti. Ayrıca 1904 yılında Sultan 2. Abdülhamit tarafından Fransızlara benzer bir proje çizdirildiği biliniyor. Boğaz’ı deniz altından birbirine bağlamak Cumhuriyet döneminde de üzerinde yıllarca çalışılan hayallerden birisi oldu. Yılların hayalini içinde barındıran Marmaray Projesi “son makyajını” tamamlayarak açılışa hazırlanıyor.

MARMARAY’IN DURAKLARI

DURAKLAR

 

İLK YOLCULUK KUM TORBALARINA 
Üç etaptan oluşan Marmaray Projesinin, 13,6 kilometrelik güzergahtan oluşan Demiryolu boğaz tüp geçiş kısmında sona gelindi. Test sürüşleri boyunca tren setlerinin ilk “yolucuları” kum torbaları olacak. İnsan ağırlıklı ve ağırlıksız olarak yapılacak iki ayrı test sonunda proje tamamlanacak. 29 Ekim’den sonra TCDD işletmesine devredilecek projede 2015 yılında tüm hat tamamlana kadar her dört dakikada bir karşılıklı sefer düzenlenecek. 2015’ten sonra bu süre 2 dakikaya inecek. Fiyatlandırmaya ilişkin kararı işletmeci verecek. Hat gece 00.00’dan 05.00’a kadar sadece yük trenlerine hizmet verecek. Bu saatlerde yolculara açık olmayacak. Kazlıçeşme-Ayrılıkçeşme (Kadıköy) arası 19 dakikada olacak bilgisi verildi.

 

MAKİNİSTLERE ÖZEL EĞİTİM

Projenin imalatı sırasında çıkan hafriyata çok önem verildiğini anlatan Özmen, 200 bin metreküplük bir kısmın şartlara uygun olarak bir taş ocağına gömüldüğünü, 1 milyon metreküpünün Çınarcık Çukuru’na doldurulduğunu belirtti. Özmen, jeolojisi uygun olan bir kısım hafriyatın yine gerekli işlemlerden geçirildikten sonra projenin imalatında kullanıldığını belirtti. Özmen, proje kapsamında güzergahta çalışacak başta makinistler olmak üzere tüm çalışanların eğitim aldığını söyledi.

 

DEPREME DAYANIKLI

Marmaray Projesi’nin 7,5 büyüklüğündeki depreme dayanıklı olarak inşa edilen hat, 7,5 büyüklüğüne dayanıklı olarak tasarlandı ve Kandilli Rasathanesi ile erken uyarı sistemi kuruldu.

 

PROJEDEN NOTLAR

* Marmaray Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi Projesi’nin 13,5 kilometrelik güzergâh üzerinde planlandı. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacak.
* Bu güzergâh üzerinde 5 istasyon bulunuyor
* Deniz kesiminde delme tünel 1.4 kilometre, diğer bölüm ise 9.8 kilometre uzunluğunda
* 365 aracın imalatı tamamlandı
* Marmaray Projesi BCI Sözleşmesi kapsamında, bu güne kadar yerli ve yabancı 2 bin 550 kişi, mühendis, mimar ve işçi olarak çalıştı
* Projede, 835 bin metreküp beton, 145 bin ton demir kullanıldı
* Bu güne kadar 3 milyar 21 milyon 389 bin 952 dolar harcanan projenin toplam maliyeti 4 milyar 308 milyon 636 bin 815 dolar.

 


Yorumlar(0)